A BLOG SITE OF QISTINA ZAINI HAMZAH!

TENTANG AKU...

My photo
hate rules, love friends, love food!, Malay...

Sunday, May 15, 2011

Happy Teachers Day

HAPPY TEACHER'S DAY




Hai , salam sejahtera, hari ini aku nak mengucapkan Happy Teachers Day untuk cikgu2 aku di Tingkatan 6 SMK Dato' Ahmad. Walaupun tingkatan 6 telah berakhir tapi jasa mereka tetap aku kenang sehingga hari ini. TERIMA KASIH CIKGU. I LOVE YOU ALL heheheh so cliche, tul x

tahun lepas aku ade buat persembahan sajak, tajuk dia " i want to be like you"
masa tu aku dah prepare sajak len tapi tukar last minute coz x bape yakin ngan sajak bahasa melayu.. heheheh nie dia sajak dia


DIFAHAMI




Dalam kekerasan hati aku lihat ada kelembutan
yang tak pernah dapat terungkai
Dalam pedasnya kata-kata aku lihat kasih sayang yang
tak pernah dapatku mengerti
Dalam tajamnya renugan mata kulihat sinar
Matahari yang terik menyinari menyatakan
Betapa hati ingin dimengerti
Dalam halusnya suara dapatku dengar
dengusan-dengusan nafas yang lelah
menyatakan betapa diri ingin dihargai

Hanya kekerasan yang menutupi kelembutan
Hingga hadiryna tohmahan
Menutup cahaya mentari
Menista sinar kasih sayang

Namun…
Tidak akan pernah ada yang memahami
Selagi tiada yang cuba menyelami
Dari hati seorang insan
yang cuba untuk aku mengerti

hehehe lagi satu takut dorang x faham.. korang?



ini ucapan aku tuk cikgu2 aku tuuuu....


Mrs Renuga Sambasivam

- hi tcher...happy teachers day teacher, thanks 4 everything, teacher memang best, understanding dan macam2 lagi. You're the best english teacher i ever had. Thank You so much...


Mr S. Surendra Prakash Jankan

- Hi, how are you. I hope you're in the pink of health. Happy Teachers Day n thank you 4 everything. Hope life's been good to you. N remember this "SMKDA means NOTHING without your presence". Have A Great Day. Thank You!


En Zaidi


- Assalamualaiku. Selamat Menyambut Hari Guru . Terima kasih atas segalanya.
Thank You.


Cik Azura

- Assalamualikum cikgu, apa khabar? Qis nak ucapkan selamat hari guru kepada cikgu Zura dan semoga berbahagia hendaknya. Thanks sebab bnyak beri tunjuk ajar masa tingkatan 6 dulu. Halalkan ilmu dan makanan yang cikgu beri dulu. Terima Kasih banyak2.

Cik Hjah Zalina

- Terima kasih cikgu atas semua ilmu yang diberikan. hehehehe sorry sebab slalu buat cikgu pening kepala. Sekali lagi terima kasih.



Cik Sukariah

- Assalamualaikumi cikgu, selamat menyambut hari guru semoga cikgu sihat selalu dan halalkan segala ilmu yang diberi. Terima Kasih.


Cikgu Man

- salam... nak ucapkan beribu ucapan terima kasih kepada cikgu

yang telah bnyak membantu saya semasa di Tingkatan 6. Thank You so much... Happy Teachers Day.


Pn Zubaidah
- hi cikgu, apa khabar harap sihat lah yer. Saya ucapkan terima kasih sebab mengajar saya semasa form 6. Terima kasih bnyak2. Selamat Hari Guru.


En Khalid.

- Assalamualikum cikgu khalid, saya nak mengucapkan ribuan terima kasih atas tunjuk ajar dan bimbingan yang diberikan sepanjang pembelajaran saya di Tingkatan 6. Semoga cikgu lebih gembira di sekolah baru, amin... Selamat Hari Guru.



so, thanks utk semua cikgu yg pernah mengajar QISTINA ZAINI HAMZAH...

THANK YOU SOOO MUCHHHHHH!!!!!


SEKIAN
QISTINA ZAINI

Saturday, May 14, 2011

KISAH DONGENG SAJA...

DONGENG? Satu kisah yang diada adakan.

Dongeng memang indah tapi kalu cinta dongeng?

Tak seindah itu.


Apa yang aku nak ceritakan pada entry kali ini memang ada kaitan dengan "dongeng"... ha? Bukannya cerita dongeng Indon yang super mengarut tu... eh eh silap... Indo laaa (nanti abis laa aku kene sweeping ngan mat2 indo) hehehehe just kidding yaaa. Walaupun aku ni murid sastera tapi cerit-cerita dongeng ni bukan taste aku la. Pada entry kali nie aku nak cerita pasal lagu terbaru STACY (AKU MINAT GILAA SAMA STACY) tajuk lagu dia Kisah Dongeng.

Pada pendapat aku lagu nie memang sedih sangat-sangat. Menceritakan luahan seorang wanita yang kurang sempurna tapi ingin memiliki teman hidup. Dia mahukan seseorang yang boleh menerima dirinya seadanya, mencintai dia kerana sifat dan bukan rupa. Wanita yang diceritakan dalam lagu ini juga tertanya-tanya samaada cinta yang diidamkannya benar-benar wujud ataupun hanya kisah dongeng!

Ni lirik lagu dia.

Lirik Lagu Kisah Dongeng - Stacy

Ku sedar ku tak seberapa
Jika dibanding mereka
Yang jauh lebih megah dari diri ini

Apa yang mampu ku berhias
Hanyalah hati yang ikhlas
Terpendam simpan untuk dia yang sudi

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja

Belum pernah ku merasakan
Dipeluk dalam dakapan
Eratnya melindungi jiwa rapuh ini

Sanubariku memerlukan
Kehadiran seorang teman
Tulus mencurah kasih sepenuh hati

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja

Lirik/Lagu: Edry Abdul Halim


So korang yang bijaksana kat luar tu cubalah nilaikan sendiri samada betul atau tak pemahaman aku tentang lagu ni

Ok peace no war


Sekian,

Qistina Zaini

Friday, May 06, 2011

KAWaN=PERSAHABATAN = FRIENDSHIP?

kawan: seseorang yang kita anggap penting dan paling memahami diri kita.
persahabatan @ friendship: hubungan yang suci antara sahabat @kawan



Hi gud morning


aku nk cerita pasal benda yg semua orang tahu... iaitu sahabat, kawan dan yg seangkatan dengannya. Aku ada bnyak kawan tapi cuma beberapa orang jew yg betul2 boleh aku klarifikasikan sebagai kawan yg mempunyai hubungan persahabatan dengan aku. Entahlah, ,mungkin kebanyakan dari mereka tak betul2 berada dalam hati aku. Antara kawan yg betul2 baik dan ada dalam hati dan perasaan aku ialah Ruhaya, Syafawani ,Farah, Fazirah, Hanisah, Sofiah, Fasihah, Ain, Ashikin dan Azwaty. Aku nk ceritakn semuanya di sini.

Tapi, aku nak ceritakan dengan menggunakan lirik lagu. Lagu nie lagu persahabatan yg paling indah dan paling bermakna buat aku. Tajuk die Gift of A friend daripada Demi Lovato (mungkin lagu nie ditujukan untuk sahabat baik beliau iaitu Selena Gomez)... mungkin laa.

Gift Of A Friend Lyrics


Sometimes You think You'll Be Fine by Yourself
Cause a Dream is a Wish You Make all alone
Its Easy to Feel Like You Dont Need Help
But Its Harder To Walk On Your Own

- sebelum ni aku pernah fikir yang aku lebih suka atau senang hidup sendirian, bekerja sendiri dan aku juga tak suka bekerja dalam kumpulan. ermm memang kena dengan rangkap pertama lagu ini tapi selepas aku berada di tingkatan enam aku belajar yang bekerja dalam kumpulan atau bersama rakan2 lebih menyeronokkan. aku berhutang banyak kepada cikgu sejarah aku sebab dia aku mula belajar untuk kerja berkumpulan sebab setiap tugas yang dia beri mesti dilakukan bersama kumpulan..hehehehe. Aku dapat rasa susahnya bekerja sendiri tanpa bantuan kawan dan kumpulan.




You'll Change
Inside
When You
Realize



- aku sedar yang hidup aku jugak benar-benar berubah sejak aku kenal erti sahabat sejati. sebelum nie ramai kawan yg bersama aku tapi kebanyakannya cuma ambil kesempatan mungkin sebab aku yang cukup lemah bila berhadapan dengan mereka




The World Comes To Life
and Everything's bright
From Beginning To End
When You Have a Friend
By Your Side
That Helps You To Find
The Beauty you are
When You'll Open Your Heart and
Believe in
The Gift of a Friend
The Gift of a Friend


- dunia dan hidup aku terasa lebih nyata dan indah bila bersama kawan-kawan baik aku. Mereka menyinar ibarat matahari dan menyinari kehidupan aku sehari ke sehari. mereka banyak membantu dan memberikan nasihat. Mereka menegur aku supaya aku menjadi lebih baik dan aku tak pernah marah kepada mereka kerna aku tahu merekalah sahabat terbaik yang dianugerahkan untuk aku.



Someone Who knows When Your Lost and Your Scared
There through The Highs and The Lows
Someone toCount On
Someone Who Cares
Besides You Where Ever You Go


- kawan atau sahabat sejati adalah mereka yang tahu menilai kita, mereka tahu benar akan apa yang kita rasa. Bila kita takut dan putus asa mereka akan memberikan kata-kata semangat dan harapan baru untuk kita. Mereka peduli akan nasib kita dan akan terus bersama dengan kita. walaupun tiada disisi semangat mereka akan terus bersama kerana mereka benar2 tulus menjadi sahabat.



You'll Change Inside
When You
Realize

The World Comes To Life
and Everythings bright
From Beginning To End
When You Have a Friend
By Your Side
That Helps You To Find
The Beauty you are
When You'll Open Your Heart and
Believe in
The Gift of a Friend

And When your Hope Crashes Down
Shattering To The Ground
You , You Feel All Alone
When You Don't Know Which Way To Go
And There's No signs Leading You home
You're Not Alone


- Bila jaln kita buntu dan kita betul2 putus harapan sahabat sejatilah yg akan membimbing kita melalui semua itu.


The World Comes To Life
and Everything's bright
From Beginning To End
When You Have a Friend
By Your Side
That Helps You To Find
The Beauty you are
When You'll Open Your Heart and
Believe In
When You Believe In
When you Believe
The Gift of A Friend



AKU BENAR2 PERCAYA PERSAHABATAN ANTARA KAWAN YANG IKHLAS LEBIH MULIA DARI PERASAAN CINTA ANTARA KEKASIH.


- its easy to find a lover but not a true friend.

- they create the word "divorce" for married couple but not friends.

- maybe blood is thicker than water but a true friend is worth than a fake/liar family members.





sekian
Qistina zaini

RESEPI KEK BATIK

RESEPI KEK BATIK

BAHAN2

  1. BISKUT MARIE – I PAKET ( PATAH2KAN)
  2. MILO – 1 PEKET KECIL (YG WANE HIJAU 2 TP IKUT SUKE LAA KLU NK BNYAK PUN BOLEY)
  3. SUSU PEKAT MANIS– 1 TIN
  4. BUTER – 250GRM
  5. KACANG DI GORENG - SUKE HATI (BUANG KULIT N RAMAS2 JADI KECIL SKIT) (APE2 PUN BOLEY, MAK AKU GNE KACANG TANAH TP AKU LG SUKE KALAU GNE ALMOND)

CARA-CARA

  1. AMBIK SATU PERIUK PANSKAN JGN LETAK MINYAK, PASTU MASUKKAN BUTER. BILA DAH CAIR MASUKKAN SUSU NGAN MILO.
  2. KACAU SAMPAI SEBATI.
  3. LEPAS 2 MASUKKAN BISKUT MARIE NGAN KACANG N GAUL2 SAMPAI RATA. BILA DAH RATA TUTUP API.
  4. AMBIK LOYANG , LETAK ADUNAN BISKLUT TADI DALAM LOYANG N RATAKAN MACAM BUAT KEK PAS2 SIMPAN DLM PETI AIS SAMPAI BEKU (TP JGN BEKU SANGAT NANTI KERAS)- KALU NK MAKAN PNAS2 PUN SEDAP.
  5. BILA DAH SEJUK BOLEH LAA DIPOTONG.
  6. BOLEY LAA MAKAN..HEHEHEHHE

P/S

  1. KACANG 2 ADE DUA CARA NAK LETAK

(A)MASE GAUL

(B)LETAK ATAS BISKUT BILE DAH RATA DALAM LOYANG

  1. KALAU NK GANTI MILO NGAN KOKO PUN OK.
  2. ADUNAN NIE TUK SEPEKET BISKUT JEW.

SELAMAT MENCUBA!

Sunday, March 20, 2011

PLEASE VOTE AYASOFIA!

salam, hai..

hari ni my besfwen just bgtaw yg die nak masuk 1 contst model muslimah..
aku rase dia ni memang sangat berbakat, jd aku nak menyeru kpada semua orang supaya tolongla VOTE untuk kawan aku nie..name die Ruhaya bt Muhammad Yusoff..die ni memang cantik sangat2. Muka die very exotic... x dapt kat mane2 der.










so sape2 yang ade fb tolonglaa Vote untuk dia

cara2 nak vote
1. pegi kat page ni (http://www.facebook.com/pages/sikinrizqi-collections/103650233008986)
2. Like page 2
3. Cari posting atas nama Ayasofia Yussof
4. Tekan LIKE.
5. bgtaw kat kawan2, member and sedare mare anda juga ok...

* tarikh tutup sampai 23/3/2011

Saturday, March 19, 2011

DONUT ISTIMEWA KIESTY

DONUT ISTIMEWA KIESTY

BAHAN - BAHAN

  1. 500g all-purpose flour
  2. 35gm yeast basah
  3. 250 ml susu segar suam
  4. Sudu susu pekat manis
  5. 2 kuning telur
  6. 3 sudu besar kentang lenyek
  7. 6 camca besar gula halus
  8. 2 camca besar garam
  9. minyak secukupnuya

CARA2

  1. Masukkan yis kedalam air panas kemudian kacau sehingga rata.
  2. Pukul bersama susu segar, susu pekat manis, kuning telur, kentang, gula dan garam sehingga kembang.
  3. masukkan 250 gm tepung dan putar lagi selama 1 minit
  4. masukkan lebihan tepung dan uli sehingga rata sekurang-kurangnya 25 minit
  5. biarkan doh selama 1 jam
  6. selepas satu jam, keluarkan angin yg terdapat di dalam aduan tersebut dengan cara mencucuk garpu secara perlahandi permukaan doh.
  7. kemudian bolehlah membentuk donut menggunakan donut cutter
  8. selepas itu bolehlah digoreng sehingga perang keemasan

Thursday, March 17, 2011

mencari keadilan ... satu perjuangan atau....

hi... salam, selamat sejahtera,

Aku terpanggil untuk menyuarakan pendapatku tentang KEADILAN


Semasa aku berada ditingkatan 6, hampir 2 tahun lalu aku pernah mendengar guruku berkata "hidup tak pernah adil", dan sememangnya aku mempercayai kata -katanya.

Adil atau tidak... bergantung kepada siapa yang menuturkannya, siapa yang mengalaminya, dan siapa yang menjadi mangsanya.

1. KEADILAN- kata-kata manis, api yang membakar semangang perjuangan, Entah untuk siapa dan mengapa aku tidak mahu tahu (tak bermakna aku tidak tahu) kerna aku muak dengan lakonan jelik mereka.

2. Keadilan- memperjuangkan keadilan memang satu perjuangan yang amat manis, amat besar artinya bagi orang - orang yang lemah, bagi orang-orang yang teraniaya, bagi orang-orang kerdil dan bagi orang-orang yang tidak pernah merasa apa itu keadilan. Mereka menjerit, melaung, dan menjerit lagi.. untuk apa? untuk mencari keadilan juga untuk membuat perubahan
tapi, dengan jeritan - jeritan itu sememangnya tak bermakna apa-apa.

3. Keadilan- sedap bagi orang - orang diperjuangkan tapi sengsara bagi orang - orang yang memperjuangkan, mengapa? ya kerana duit, kerana harta, kerana semua kesenangan dunia. orang yang diperjuangkan hidup dalam kemewahan bermandikan wang, puji pujian, harta dan pangkat (semua yang diinginkan oleh manusia normal yang punya akal, hati dan nafsu) tapi orang-orang yang memperjuangkan? tak pernah diendahkan, ibarat kain buruk yang lempar begitu sahaja. adilkah begitu?

4. Keadilan- mencari keadilan dan berjuang untuk keadilan memang senang diucapkan, mudah dituturkan...satu perjuangan besar bagi orang-orang yang juga "BESAR" (besar harapan dan besar keinginan) atau... satu penipuan? penipuan keatas orang-orang yang lemah, lemah segalanya (duit harta dan pangkat). mungkin aku tergolong dalam salah satu kelompok itu.

5. Keadilan - Mencari keadilan, bukan semua orang berpaksi pada pencarian yang sama, mungkin tujuan nya sama tapi niat? (rambut sama hitam tapi hati lain-lain) mungkin ini menjadi punca perpecahan, dimulakan dengan keluarga, saudara mara, sahabat handai dan mungkin juga DUNIA.





akan aku kupas lagi kemudian, tunggu... banyak yang aku mahu perkatakan tentang perkataan
"KEADILAN".