A BLOG SITE OF QISTINA ZAINI HAMZAH!
TENTANG AKU...
Tuesday, May 17, 2011
Monday, May 16, 2011
the most romantic poem ever created
SONNET 18
Shall I compare thee to a summer's day?
Thou art more lovely and more temperate:
Rough winds do shake the darling buds of May,
And summer's lease hath all too short a date:
Sometime too hot the eye of heaven shines,
And often is his gold complexion dimm'd;
And every fair from fair sometime declines,
By chance or nature's changing course untrimm'd;
But thy eternal summer shall not fade
Nor lose possession of that fair thou owest;
Nor shall Death brag thou wander'st in his shade,
When in eternal lines to time thou growest:
So long as men can breathe or eyes can see,
So long lives this and this gives life to thee.
Sunday, May 15, 2011
Happy Teachers Day
Hai , salam sejahtera, hari ini aku nak mengucapkan Happy Teachers Day untuk cikgu2 aku di Tingkatan 6 SMK Dato' Ahmad. Walaupun tingkatan 6 telah berakhir tapi jasa mereka tetap aku kenang sehingga hari ini. TERIMA KASIH CIKGU. I LOVE YOU ALL heheheh so cliche, tul x
tahun lepas aku ade buat persembahan sajak, tajuk dia " i want to be like you"
masa tu aku dah prepare sajak len tapi tukar last minute coz x bape yakin ngan sajak bahasa melayu.. heheheh nie dia sajak dia
| | |
|
hehehe lagi satu takut dorang x faham.. korang?
ini ucapan aku tuk cikgu2 aku tuuuu....
Mrs Renuga Sambasivam
- hi tcher...happy teachers day teacher, thanks 4 everything, teacher memang best, understanding dan macam2 lagi. You're the best english teacher i ever had. Thank You so much...
Mr S. Surendra Prakash Jankan
- Hi, how are you. I hope you're in the pink of health. Happy Teachers Day n thank you 4 everything. Hope life's been good to you. N remember this "SMKDA means NOTHING without your presence". Have A Great Day. Thank You!
En Zaidi
- Assalamualaiku. Selamat Menyambut Hari Guru . Terima kasih atas segalanya.
Thank You.
Cik Azura
- Assalamualikum cikgu, apa khabar? Qis nak ucapkan selamat hari guru kepada cikgu Zura dan semoga berbahagia hendaknya. Thanks sebab bnyak beri tunjuk ajar masa tingkatan 6 dulu. Halalkan ilmu dan makanan yang cikgu beri dulu. Terima Kasih banyak2.
Cik Hjah Zalina
- Terima kasih cikgu atas semua ilmu yang diberikan. hehehehe sorry sebab slalu buat cikgu pening kepala. Sekali lagi terima kasih.
Cik Sukariah
- Assalamualaikumi cikgu, selamat menyambut hari guru semoga cikgu sihat selalu dan halalkan segala ilmu yang diberi. Terima Kasih.
Cikgu Man
- salam... nak ucapkan beribu ucapan terima kasih kepada cikgu
yang telah bnyak membantu saya semasa di Tingkatan 6. Thank You so much... Happy Teachers Day.
Pn Zubaidah
- hi cikgu, apa khabar harap sihat lah yer. Saya ucapkan terima kasih sebab mengajar saya semasa form 6. Terima kasih bnyak2. Selamat Hari Guru.
En Khalid.
- Assalamualikum cikgu khalid, saya nak mengucapkan ribuan terima kasih atas tunjuk ajar dan bimbingan yang diberikan sepanjang pembelajaran saya di Tingkatan 6. Semoga cikgu lebih gembira di sekolah baru, amin... Selamat Hari Guru.
so, thanks utk semua cikgu yg pernah mengajar QISTINA ZAINI HAMZAH...
THANK YOU SOOO MUCHHHHHH!!!!!
QISTINA ZAINI
Saturday, May 14, 2011
KISAH DONGENG SAJA...
DONGENG? Satu kisah yang diada adakan.
Dongeng memang indah tapi kalu cinta dongeng?
Tak seindah itu.
Apa yang aku nak ceritakan pada entry kali ini memang ada kaitan dengan "dongeng"... ha? Bukannya cerita dongeng Indon yang super mengarut tu... eh eh silap... Indo laaa (nanti abis laa aku kene sweeping ngan mat2 indo) hehehehe just kidding yaaa. Walaupun aku ni murid sastera tapi cerit-cerita dongeng ni bukan taste aku la. Pada entry kali nie aku nak cerita pasal lagu terbaru STACY (AKU MINAT GILAA SAMA STACY) tajuk lagu dia Kisah Dongeng.
Pada pendapat aku lagu nie memang sedih sangat-sangat. Menceritakan luahan seorang wanita yang kurang sempurna tapi ingin memiliki teman hidup. Dia mahukan seseorang yang boleh menerima dirinya seadanya, mencintai dia kerana sifat dan bukan rupa. Wanita yang diceritakan dalam lagu ini juga tertanya-tanya samaada cinta yang diidamkannya benar-benar wujud ataupun hanya kisah dongeng!
Ni lirik lagu dia.
Lirik Lagu Kisah Dongeng - Stacy
Ku sedar ku tak seberapa
Jika dibanding mereka
Yang jauh lebih megah dari diri ini
Apa yang mampu ku berhias
Hanyalah hati yang ikhlas
Terpendam simpan untuk dia yang sudi
Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela
Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja
Belum pernah ku merasakan
Dipeluk dalam dakapan
Eratnya melindungi jiwa rapuh ini
Sanubariku memerlukan
Kehadiran seorang teman
Tulus mencurah kasih sepenuh hati
Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela
Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja
Lirik/Lagu: Edry Abdul Halim
So korang yang bijaksana kat luar tu cubalah nilaikan sendiri samada betul atau tak pemahaman aku tentang lagu ni
Ok peace no war
Sekian,
Qistina Zaini
Sunday, May 08, 2011
Friday, May 06, 2011
KAWaN=PERSAHABATAN = FRIENDSHIP?
persahabatan @ friendship: hubungan yang suci antara sahabat @kawan
Hi gud morning
aku nk cerita pasal benda yg semua orang tahu... iaitu sahabat, kawan dan yg seangkatan dengannya. Aku ada bnyak kawan tapi cuma beberapa orang jew yg betul2 boleh aku klarifikasikan sebagai kawan yg mempunyai hubungan persahabatan dengan aku. Entahlah, ,mungkin kebanyakan dari mereka tak betul2 berada dalam hati aku. Antara kawan yg betul2 baik dan ada dalam hati dan perasaan aku ialah Ruhaya, Syafawani ,Farah, Fazirah, Hanisah, Sofiah, Fasihah, Ain, Ashikin dan Azwaty. Aku nk ceritakn semuanya di sini.
Tapi, aku nak ceritakan dengan menggunakan lirik lagu. Lagu nie lagu persahabatan yg paling indah dan paling bermakna buat aku. Tajuk die Gift of A friend daripada Demi Lovato (mungkin lagu nie ditujukan untuk sahabat baik beliau iaitu Selena Gomez)... mungkin laa.
Gift Of A Friend Lyrics
Sometimes You think You'll Be Fine by Yourself
Cause a Dream is a Wish You Make all alone
Its Easy to Feel Like You Dont Need Help
But Its Harder To Walk On Your Own
- sebelum ni aku pernah fikir yang aku lebih suka atau senang hidup sendirian, bekerja sendiri dan aku juga tak suka bekerja dalam kumpulan. ermm memang kena dengan rangkap pertama lagu ini tapi selepas aku berada di tingkatan enam aku belajar yang bekerja dalam kumpulan atau bersama rakan2 lebih menyeronokkan. aku berhutang banyak kepada cikgu sejarah aku sebab dia aku mula belajar untuk kerja berkumpulan sebab setiap tugas yang dia beri mesti dilakukan bersama kumpulan..hehehehe. Aku dapat rasa susahnya bekerja sendiri tanpa bantuan kawan dan kumpulan.
You'll Change
Inside
When You
Realize
- aku sedar yang hidup aku jugak benar-benar berubah sejak aku kenal erti sahabat sejati. sebelum nie ramai kawan yg bersama aku tapi kebanyakannya cuma ambil kesempatan mungkin sebab aku yang cukup lemah bila berhadapan dengan mereka
The World Comes To Life
and Everything's bright
From Beginning To End
When You Have a Friend
By Your Side
That Helps You To Find
The Beauty you are
When You'll Open Your Heart and
Believe in
The Gift of a Friend
The Gift of a Friend
- dunia dan hidup aku terasa lebih nyata dan indah bila bersama kawan-kawan baik aku. Mereka menyinar ibarat matahari dan menyinari kehidupan aku sehari ke sehari. mereka banyak membantu dan memberikan nasihat. Mereka menegur aku supaya aku menjadi lebih baik dan aku tak pernah marah kepada mereka kerna aku tahu merekalah sahabat terbaik yang dianugerahkan untuk aku.
Someone Who knows When Your Lost and Your Scared
There through The Highs and The Lows
Someone toCount On
Someone Who Cares
Besides You Where Ever You Go
- kawan atau sahabat sejati adalah mereka yang tahu menilai kita, mereka tahu benar akan apa yang kita rasa. Bila kita takut dan putus asa mereka akan memberikan kata-kata semangat dan harapan baru untuk kita. Mereka peduli akan nasib kita dan akan terus bersama dengan kita. walaupun tiada disisi semangat mereka akan terus bersama kerana mereka benar2 tulus menjadi sahabat.
You'll Change Inside
When You
Realize
The World Comes To Life
and Everythings bright
From Beginning To End
When You Have a Friend
By Your Side
That Helps You To Find
The Beauty you are
When You'll Open Your Heart and
Believe in
The Gift of a Friend
And When your Hope Crashes Down
Shattering To The Ground
You , You Feel All Alone
When You Don't Know Which Way To Go
And There's No signs Leading You home
You're Not Alone
- Bila jaln kita buntu dan kita betul2 putus harapan sahabat sejatilah yg akan membimbing kita melalui semua itu.
The World Comes To Life
and Everything's bright
From Beginning To End
When You Have a Friend
By Your Side
That Helps You To Find
The Beauty you are
When You'll Open Your Heart and
Believe In
When You Believe In
When you Believe
The Gift of A Friend
AKU BENAR2 PERCAYA PERSAHABATAN ANTARA KAWAN YANG IKHLAS LEBIH MULIA DARI PERASAAN CINTA ANTARA KEKASIH.
- its easy to find a lover but not a true friend.
- they create the word "divorce" for married couple but not friends.
- maybe blood is thicker than water but a true friend is worth than a fake/liar family members.
Qistina zaini
RESEPI KEK BATIK
RESEPI KEK BATIK
BAHAN2
- BISKUT MARIE – I PAKET ( PATAH2KAN)
- MILO – 1 PEKET KECIL (YG WANE HIJAU 2 TP IKUT SUKE LAA KLU NK BNYAK PUN BOLEY)
- SUSU PEKAT MANIS– 1 TIN
- BUTER – 250GRM
- KACANG DI GORENG - SUKE HATI (BUANG KULIT N RAMAS2 JADI KECIL SKIT) (APE2 PUN BOLEY, MAK AKU GNE KACANG TANAH TP AKU LG SUKE KALAU GNE ALMOND)
CARA-CARA
- AMBIK SATU PERIUK PANSKAN JGN LETAK MINYAK, PASTU MASUKKAN BUTER. BILA DAH CAIR MASUKKAN SUSU NGAN MILO.
- KACAU SAMPAI SEBATI.
- LEPAS 2 MASUKKAN BISKUT MARIE NGAN KACANG N GAUL2 SAMPAI RATA. BILA DAH RATA TUTUP API.
- AMBIK LOYANG , LETAK ADUNAN BISKLUT TADI DALAM LOYANG N RATAKAN MACAM BUAT KEK PAS2 SIMPAN DLM PETI AIS SAMPAI BEKU (TP JGN BEKU SANGAT NANTI KERAS)- KALU NK MAKAN PNAS2 PUN SEDAP.
- BILA DAH SEJUK BOLEH LAA DIPOTONG.
- BOLEY LAA MAKAN..HEHEHEHHE
P/S
- KACANG 2 ADE DUA CARA NAK LETAK
(A)MASE GAUL
(B)LETAK ATAS BISKUT BILE DAH RATA DALAM LOYANG
- KALAU NK GANTI MILO NGAN KOKO PUN OK.
- ADUNAN NIE TUK SEPEKET BISKUT JEW.
SELAMAT MENCUBA!
Sunday, March 20, 2011
PLEASE VOTE AYASOFIA!
hari ni my besfwen just bgtaw yg die nak masuk 1 contst model muslimah..
aku rase dia ni memang sangat berbakat, jd aku nak menyeru kpada semua orang supaya tolongla VOTE untuk kawan aku nie..name die Ruhaya bt Muhammad Yusoff..die ni memang cantik sangat2. Muka die very exotic... x dapt kat mane2 der.




so sape2 yang ade fb tolonglaa Vote untuk dia
cara2 nak vote
1. pegi kat page ni (http://www.facebook.com/pages/sikinrizqi-collections/103650233008986)
2. Like page 2
3. Cari posting atas nama Ayasofia Yussof
4. Tekan LIKE.
5. bgtaw kat kawan2, member and sedare mare anda juga ok...
* tarikh tutup sampai 23/3/2011

