A BLOG SITE OF QISTINA ZAINI HAMZAH!

TENTANG AKU...

My photo
hate rules, love friends, love food!, Malay...

Monday, July 16, 2007

MY HERO

Hero, like all of us know, hero is a man that is very powerful, strong and charming. Hero will face danger to save their family and friends. Everybody likes hero and everybody has hero for their own. Including me, my hero is harry potter. Harry potter is series from seven fantasy novel by author J.K Rowling.

The story begin with unrestrained celebration of a normally secretive wizarding world which for many years had been terrorised by Lord Voldemort an evil warlock. That night he had discovered the refuge of hidden potter family and kill them as part of his plan to take over the wizarding world., Lily and James potter had been killed but when he attempt to kill Harry, something strange happened the killing curse Avada Kedavra had rebounded upon him, and the bad warlock destroy becoming nothing than a weak spirit neither alive or dead (no one knows). His mysterious defeat of Voldemort make him being dubbed "The Boy Who Lived" by the wizarding community. After the death of his parents he had to live with his, non-magical relatives, the Dursleys, who, in an attempt to rid him of his magical powers and hide his magical heritage and his wicked aunt petunia give him severe punishments after any strange occurrences. However, on his eleventh birthday he had received a letter from from Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry, which are delivered by owls. That is his first contact with the magical world.

The letters are taken from him by his Uncle before he has a chance to read them but he has been informed Hagrid, the gamekeeper of Hogwarts, that he is in fact a wizard and has been invited to attend the school.
In school he had meet his new best friends Hermione Granger and Ronald Wesley.
Also a very wicked enemy, Draco Malfoy.

In Hogwarts, he had learns to use magic and brew potions. Harry also learns to overcome many magical, social, and emotional obstacles as he struggles through his adolescence.

Every year in school he had to face many challenging experience and he also had meet face to face with Lord Voldemort again. But he is a very strong boy and he will get through of it with his bestfriends besides him.


For me this story is so good and i learned a lot from this story. I learned the sadness of being orphan and we must love our family and everything that we have in life; we also must show our love to them before it is too late. Like Harry potter, he had no chance to meet his parents but even though they are not with him their love will always protect him.
















P/S Harry potter seventh book will be in marke
t 21 July 2007 (this Saturday)


1 comment:

adil said...

Harry Potter: Bila politik masuk campur PDF Print E-mail
Monday, 16 July 2007

DALAM keghairahan ke panggung untuk menonton filem terbaru Harry Potter, segala yang mencabar kesabaran seperti terpaksa beratur panjang dan kesesakan lalulintas saya ketepikan.

Poster: allposters.comKetika sampai di GSC Mid Valley semalam, dalam sekelip mata saya sudah dikelilingi oleh peminat-peminat Harry yang pelik-pelik: ada yang beratur membeli tiket dengan topi panjang ala Gandalf, adapun dengan t-shirt Harry Potter atau memakai cermin mata ala Harry Porter. Nasib baik mak saya sempat menghalang saya dari membawa penyapu.

Sambungan kelima Harry Potter and the Order of the Phoenix, yang dijayakan oleh watak utama lakonan Daniel Radcliffe, menyaksikan hero kita melalui zaman 'gelap'. Semakin membesar, dan semakin marah, Harry Potter mempunyai seribu alasan untuk menjadi paranoid.

Hantu dan jembalang menyerangnya sewaktu cuti sekolah, dia juga diugut dibuang dari sekolah magik Hogwarts, dan The Daily Prophet, organ rasmi Kementerian Sihir, mengecam Harry sebagai penipu kerana mendakwa jelmaan kejahataan, Lord Voldemort, telah kembali hidup dan mahu melunaskan dendam.

Dugaan Harry Potter

Bahkan Dumbledore juga (lakonan Michael Gambon) menjarakkan diri dari Harry. Dan untuk lebih memburukkan keadaan, seorang wanita fasis berbaju pink, Dolores Umbridge (lakonan cemerlang dari Imelda Staunton), guru baru matapelajaran Anti-Kegelapan (dihantar oleh orang politik bagi mengawal sekolah ahli sihir), mengubah sekolah yang ceria itu kepada penjara yang suram dan menindas Harry dan teman-teman.

Bagi mereka yang tidak pernah membaca buku kelima itu, bagaimanapun, akan tertanya-tanya bagaimana J.K Rowling boleh mengabdikan bermuka-muka surat dari bukunya itu yang tampak, di atas layar perak, bahagian yang kurang menarik.

Penulis skrin yang baru, Michael Goldenberg, menggantikan Steve Kloves, dan Pengarah TV United Kingdom David Yates mengambil-alih pembikinan filem itu. Selepas kejayaan dua Harry Potter sebelum ini, yang diarahkan oleh Alfonso Cuaron (calon Academy Award untuk filem Y tu Mama tambien) dan Mike Newell, kisah terbaru ini menghampakan.

Kuasa politik dan dunia magis

Secara asasnya, "Order of the Phoenix" berkisar sekitar pemusatan kuasa politik yang semakin mencengkam dalam masyarakat magis, kerajaan yang mengerah jentera ala polis agama menguatkuasakan mandat kuku besi ke atas rakyat, dan warta propaganda ala Harakah.

Meskipun saya menghargai renca politik disadurkan dalam filem ini, bagaimanapun subteks politik yang gagal saya fahami ialah: mengapa Kementerian Sihir bersungguh-sungguh menafikan kewujudan Voldemort? Petandanya sudah berlarutan dari sejak filem kedua Harry Potter lagi, oleh itu mengapa? Secara semulajadinya, kita syak yang terburuk – pemerintah kerajaan bersekongkol dengan He Who Can't Be Named – tetapi bukan itu kesnya.

Namun begitu, Harry Potter and The Order of the Phoenix mempunyai kekuatannya sendiri. Dua pelakon baru dalam barisan tenaga kerja filem itu amat dialu-alukan: Staunton berjaya menghidupkan watak Umbridge dengan baik, karektor yang mengerikan dan lucu dalam masa yang sama, serta pelakon baru Evanna Lynch, yang melakonkan watak gadis cantik Luna Lovegood, sekutu terbaru Harry dalam perjuangan lelaki muda itu menumpaskan kuasa kejahatan.

Terputus di sana sini

Gary Oldman, yang melakonkan watak Sirius Black, tidak pernah menghampakan saya dan saya amat teruja dengan pengkalan bawah tanah terseumbunyinya yang menjadi kubu pertahanan menghadapi Voldemort.

Dan seperti biasa, rekabentuk produksi hasil kerja tangan Stuart Craig menyajikan kita dengan kerja seni yang menakjubkan.

Radcliffe bersedia untuk meneroka watak Harry jauh lebih dalam, namun cara bikin filem menghadkan ruang bagi Radcliffe untuk membawa watak Harry ke suatu tingkat yang lebih tinggi – hubungan tegang antara Harry dan Ron dan Hermione tidak dimasukkan dalam filem itu.

Dengan plot yang berjela-jela dan diadaptasikan dari buku yang boleh digunakan untuk membunuh seekor anjing, filem terbaru Harry Potter ini nampaknya terperangkap dalam kegagalan kreativiti.

Penceritaan Harry Potter and The Order of the Phoenix terputus disana-sini, tetapi yang paling penting ialah, disebalik segala kesan khas bunyi dan visual, sentuhan magis filem tidak menyinar kali ini.

Memang ada letusan bunga api, dan aksi terbang situ dan terbang sini. Ia masih magik, tetapi bukan seperti yang kita kenal.